Under min masterutbildning i musikalisk gestaltning vid Högskolan för Scen och Musik, Göteborgs Universitet, har jag arbetat med färg i en musikalisk process. Jag har undersökt hur man kan använda färg för att utvidga och utveckla en musikalisk tolkning och förståelse.
Under 2013 presenterades musik och målningar vid tre konserter varav två på Artisten, den 25 april i Ohlinsalen och den 25 maj i Sjöströmsalen. Den tredje konserten ägde rum i Skattunge kyrka den 8 augusti.
Jag arbetar med akvarell och har haft tre olika arbetsmetoder. I den första har jag målat direkt i notbilden. Man kan då läsa notbilden och samtidigt följa med händelseförloppet i färg. I den andra metoden har jag målat linjärt men utgått från blanka pappersark. Det innebär att musikaliska händelser kan få den plats de förtjänar utan att begränsas av tryckta notlinjer eller taktstreck. I den tredje har jag övergett det linjära tankesättet för att ge plats åt ett friare och mer helhetstänkande arbetssätt. Jag har utgått ifrån blanka papper och arbetat med fragment eller styckets helhet.
Arbetet har blivit ett verktyg för att reflektera över en musikalisk process och ett sätt att skapa inspiration och utveckling. Det är också ett sätt för en utomstående betraktare att på ett djupare plan få ta del av den konstnärliga process som är vid ett arbete med musik. I arbetet får man möta och följa med i en levande process som ger en fördjupad förståelse och ytterligare dimensioner av en konstnärlig upplevelse.
23 september 2013 presenterades arbetet vid ett seminarium vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg.
Några exempel hämtade från arbetet:
B. Bartok violakonsert Sats I
Akvarell, direkt i notbilden.
C. Franck, Sonat i A-dur
Akvarell, linjärt.
K. Penderecki, Cadenza
Akvarell, linjärt.
K. Penderecki, Cadenza
Akvarell, fritt.
K. Penderecki, Cadenza
Text.
Länk till GUPEA.